Módne biblie

8. září 2009 v 11:39 | mishellka |  Magazines
EVA Vám predstavuje (na stránkach Lesk.sk) sedem svetových magazínov, vďaka ktorým bude listovanie v lesklých stránkach prechádzka ružovou záhradou.


Tento rok oslavuje americký magazín INTERVIEW svoje štyridsiate narodeniny. Jeho sprievodný podnadpis - Krištáľová guľa POPu - dáva tušiť, kto stál pri stvorení dnes už kultového magazínu. Excentrický Andy Warhol spojil svoje kreatívne sily s básnikom, fotografom a hercom Gerardom Malangom v roku 1969.
Interview od začiatku vyčnieval z priemeru nielen alternatívnou grafikou, ale hlavne spôsobom, ako vytváral kult celebrít. Božský Andy ako veľvyslanec dodával bohémsky punc celému projektu a magazín si tak nielenže prerazil cestičku Manhattanom, ale navyše už o dve desaťročia prežíva svojho majstra - stvoriteľa. Po Warholovej smrti má kancelária šéfredaktora menovku: Glenn O´Brien a v pravidelných mesačných intervaloch svojim čitateľom vizualizuje súčasnú "POP culture", ktorá sa podáva pod siedmimi hlavičkami: FASHION, MUSIC, ART, FILM, CULTURE, VIDEO a NIGHTLIFE. Andy nám tak okrem tisícov farebných obrazov zanechal životaschopný koncept, ktorý naďalej mutuje v rytme našej doby.


Formát, ktorý mixuje britskú alternatívnu scénu s poslednými výkrikmi módnych show, sa zrodil v roku 1980 na mieste nazývanom Instant Design. Po prvýkrát prenikol na verejnosť v ručne vyrobenej premiérovej verzii vytvorenej na písacom stroji v ateliéri pána Terryho Jonesa, ktorý je kolískou myšlienky poskytnúť mladým fotografom a dizajnérom adekvátny priestor na realizáciu. i-D bol určený hlavne fanúšikom Jonesovej fotografi e a koloval umeleckými kruhmi londýnskej undergroundovej scény. Pôvodný layout tápal na hranici medzi dokumentárnou a módnou fotografi ou, módne editoriály sa fotili zásadne pri murovaných stenách a modelmi boli prevažne prívrženci punku. V roku 2004 publikoval magazín exkluzívnu kolekciu pod názvom Jesus is my Homeboy nafotenú Davidom LaChapellom a tá sa postarala o najpredávanejšie vydanie v histórii i-D. Vtipným detailom, ktorý po celé desaťročia spájal koncept i-D, je samotné logo. Ide o smajlíka, ktorý jedným okom žmurká, a v rovnakom duchu sú ladené i všetky fotografi e modeliek. Tohtoročné letné vydanie má poradové číslo 300 a na jeho počesť sú v distribúcii tri rôzne obálky nafotené troma rôznymi fotografmi. Kraľujú im kreácie Vivienne Westwood a saká Yvesa Saint Laurenta. Ak chcete spoznať, ako sa v Anglicku tvorí móda, i-D si možno objednať online.


Francúzske módne evanjelium možno s miernou dávkou opovážlivosti prirovnať k staršiemu, a nepochybne zvučnejšiemu, "bratovi" - Vogue. Krása a jednoduchosť v správnom pomere generujú vkus a ten odráža už samotný názov magazínu. Rukopis Numéra sa dá odlíšiť podľa obálky. Tá nezvykne hýriť farbami. Naopak. Čiernobiele až metalické odtiene spolu s výrazným couture pozitívnym ladením sa v súčasnosti pripravujú v dvoch verziách. Klasické Numéro podsúva dámam odvážne módne kúsky a Numéro Homme svoj stylingový manuál odovzdáva pánskemu publiku. Tohto roku tieklo podlahou editoriálu šampanské, pretože dámske Numéro poslalo do tlače svoju stú publikáciu. Oslava sa pretavila i do obsahu. Odo dňa, keď sa tento projekt rozbehol, nad ním bdela Elizabeth Djian, ktorá sa ako šéfredaktorka rozhodla v de luxe edícii venovať 17 strán návrhárom ako Karl Lagerfeld, Prada a Versace. Tí dodali výročnému číslu patričný ligot. Príbeh Numéra sa začal v Paríži v roku 1998 a Djian odôvodnila jeho vznik takto: "Bola som znechutená časopismi, ktoré mi neustále radili, ako mám zviesť chlapa. Chcela som tento magazín vytvoriť pre inteligentnú ženu, ktorá chce čítať o umení, dizajne, architektúre, bývaní, hudbe, nie o hlúpych krémoch, čo vás zbavia vrások."


Na prelome milénií dostali britské novinové stánky hrubý farebný darček, ktorý v ich policiach zotrval 9 rokov. Počas svojho "detstva" magazín stihol šokovať explicitnými obálkami. Mníšsky habit či odhalené prsia Courtney Love vyvolávali publicitu ešte dlho po ich stiahnutí z obehu. Na začiatku svoje ruky priložila k POP dielu Katie Grand. Pod jej vedením uviedol magazín módne stories s ikonami popkultúry (Madonna, Kate Moss či Victoria Beckham) a pojem Katie Grand postupne získal takú prestíž, že mladá slečna si dnes za deň svojich služieb účtuje 3 000 libier. Post šéfredaktorky POP-u opustila 37-ročná stylistka na jar roku 2009 tesne pred dovŕšením prvej dekády na jeho čele, čo komentovala slovami: "Zaberal mi 70 % môjho času a predstavoval smiešnych 5 % môjho príjmu." Exkluzívny trón teraz patrí Ruske s americkým prízvukom Darii Zhukovej - spoludizajnérke značky Kova & T, riaditeľke Galérie moderného umenia v Moskve a manželke Romana Abramoviča, majiteľa futbalového klubu Chelsea. Časopis, ktorý najskôr vychádzal s polročnou periodicitou ako príloha formátu Face, sa časom osamostatnil a objavoval sa trikrát do roka. Momentálne prechádza zásadnými reformami a jeho plánovaná renesancia sa uskutoční 1. septembra 2009. "Chceme ponúknuť široký záber názorov zameraných na umenie, súčasnú kultúru a globalizáciu všetkého, čo tvorí dnešnú popkultúru."


Jediným módnym otčenášom spomedzi šestky biblií, ktorý má výlučne pánsku verziu, je formát Gentlemen's Quarterly - GQ. Jeho narodenie sa datuje do roku 1931. Začiatkom tridsiatych rokov sa v New York City objavil časopis určený pre krajčírske a odevné remeslá pod názvom Apparel Arts. Dva roky po jeho uvedení vznikla budúca printová ikona - magazín Esquire, ktorého cieľová skupina je pánska stredná vrstva. V roku 1958 sa svet dočkal módnej prílohy Esquiru. V rovnakom roku sa titul prekrstil na Gentlemen' s Quarterly, čo odrážalo jeho trojmesačnú periodicitu. Neskôr titul skrátil meno na GQ, predajom prevýšil svojho "otca" - Esquire a dnes má na konte tri ocenenia National Magazine Awards. GQ sa vypracoval na vyzretý pánsky titul, v zábere ktorého sú mužský štýl, kultúra, móda, politika, cestovanie, zábava, šport, technológia a vzťahy. Návody, ako pripraviť pannacottu či namiešať Negroni na stránkach alternujú s rubrikami ako Dresser (ktorá ponúka hotové sety oblečenia zostavené top stylistami), GQ Talk (kde sa renomovaní autori venujú filmu, jedlu, knihám, sexu i politike) alebo Action (mapuje golfové novinky i mesačné tréningové plány). Páni si tu naštudujú, v akom pohári sa podáva šampanské, pre koho navrhuje Alexandre Plokhov či ktorý hotel zarezervovať na víkend v ktorejkoľvek metropole Európskej únie. Ich slovník sa obohatí o slová "manikúra", "Tom Ford" a "antiperspirant" bez toho, aby vytlačil pojmy z kategórie "pneumatika".


Mesačník W presahuje výškou, šírkou i hrúbkou celú svoju konkurenciu. Provokatívnym prístupom, i napriek viac ako storočnej tradícii, dokáže v pravidelných intervaloch šokovať polovicu planéty a minimálne jedna obálka ročne rotuje zemeguľou. Rok 2009 si už svoj škandál vychutnal. Marcové číslo patrilo fotosérii nazvanej Blame It on Rio, kde 50-ročná kráľovná popu predstavila nahú kožu svojho 22- ročného milenca. V roku 2007 patrilo najpredávanejšie číslo manželom Beckhamovcom. Tí, čerstvo prisťahovaní do USA, sa americkej verejnosti naservírovali v spodnej bielizni. A víťazom - provokatérom je módny boh Tom Ford. Ten zažiaril v sérii Valley of Dolls, kde sú modeli v pózach bábik a na jednom zo záberov Ford leží nahý. Všetky fotenia má v bulvárnom registri fotograf Steven Klein. I keď by sa mohla stratégia W javiť ako prvoplánová, v pozadí je šikovný marketing šéfredaktora Patricka McCartyho, ktorému Spolok amerických módnych návrhárov udelil v roku 1994 cenu Eugenia Sheppard Award v kategórii módna žurnalistika. Viceprezident W i jeho sestry Women´s Wear Daily dáva celebritám v obsahu W priestor na vyjadrenie, slovné či vizuálne. To nepochybne prispelo k jeho neuveriteľným pätnástim nomináciám na ocenenie National Magazine Award (pričom tri boli víťazné). Rebelantský magazín sa prvýkrát tlačil v roku 1892 a od začiatku bola jeho hlavným zameraním móda. Originálny a extravagantný, revolučný a neprehliadnuteľný balíček z Ameriky.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Mrs.Origliasso *-* Mrs.Origliasso *-* | Web | 8. září 2009 v 11:43 | Reagovat

WoW to si přečtu

2 Mixie Mixie | Web | 8. září 2009 v 11:43 | Reagovat

Ahoj,máš krásný blog.A co škola?Zvládáš?Malý průzkum!Ppá
Zajímavý text

3 Nat Nat | Web | 8. září 2009 v 19:53 | Reagovat

Úžasné, velká škoda že tyhle magazíny u nás nejsou tolik rozšířené

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama